woensdag 11 oktober 2017

Eindelijk vakantie!

Vakantieplannen


Na lang wachten kan Ed eindelijk genoeg dagen vrij nemen van zijn werk en mag hij ook daadwerkelijk 6 nachten van huis, wat betekent dat we eindelijk voor het eerst bijna een week op vakantie kunnen! We hebben al veel eerder vakantieplannen gehad, maar nu kan het ook echt gaan gebeuren.

Eerst nog even een retourtje Amsterdam


Uiteraard heb ik net deze week ook een afspraak bij het VU in Amsterdam. Wat niet heel erg handig is omdat ik dan 2x in 1 week richting het westen moet. Om mezelf niet te zwaar te belasten besluit ik dat ik dat retourtje Amsterdam daarom in 3 dagen ga doen. Dinsdagmiddag ga ik naar mijn zus in Driebergen fietsen. Donderdag moet ik dan in Amsterdam zijn en ga ik vanuit Driebergen op en neer naar Amsterdam fietsen. En als ik dan na het eten nog puf heb kan ik eventueel nog terug naar Nijmegen rijden. Of anders donderdagochtend terug naar Nijmegen fietsen. Uiteindeljik fiets ik donderdag terug naar Nijmegen en heb ik die dag nog helemaal volgepland. Dus echt rusten is er niet bij voor mijn vakantie, dat moet dan maar tijdens de vakantie gebeuren. 

De vakantie begint


Donderdagavond komt Ed bij mij slapen, zodat we vrijdag lekker de tijd hebben om ons voor te bereiden op de reis. Vrijdagmiddag vertrekken we rond 13 uur richting Alphen aan den Rijn. Waar we bij Marco gaan overnachten. Onderweg is het stralend mooi weer. En Marco heeft laten weten dat we ons niet hoeven te haasten omdat hij toch wat aan de late kant thuis is. Dus we rijden een rustig tempo. 

Heerlijk zonnig weer!
Een goed begin van de vakantie

Rob de wielrenner


Net voordat we op de helft zijn waar we ergens een terrasje gepland hebben komt ons een racefietser achterop die heel sociaal is. Hij heet Rob en als ik vraag of hij met ons een terrasje wil pakken is het antwoord direct Ja. Hardstikke leuk om zo iemand te ontmoeten. Hij fietst op zijn racefiets meer dan 10.000 km per jaar, maar voornamelijk alleen. Een racefietsclub vind hij vaak veel te asociaal.

Terrasje doen met Rob

Ed heeft meteen goed contact met deze wielrenner, erg leuk

miezer, regen en stortbuien....


Nadat we over de brug bij Vianen zijn gaat Rob richting Nieuwegein en wij vervolgen onze weg richting Woerden. Het begint na een paar kilometer enigszins te spetteren maar het zet niet echt door.

Dreigende luchten

Buitje net voor Woerden

Net voor Woerden nog een klein buitje, maar dat mag nog steeds geen naam hebben. Als in de buurt van Zwammerdam komen zien we in de verte een soort van waterhoos, een soort van slang die uit de wolken naar de grond komt.

het is nog steeds droog....
Deze foto gemaakt net een minuutje voor het moment dat we de bui inrijden

Niet veel later rijden we er recht in. Zo hard als het dan regent heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik kan niets meer zien en moet even stoppen. We besluiten richting de brug bij Alphen te rijden en daaronder te schuilen. Met weinig zicht daarheen gereden waarbij het water zo hard naar beneden komt dat het zelfs de voetgaten in regent en als we onder de brug staan blijkt er een rivier van water de plek onder de brug te gaan vullen. Dus snel omdraaien en toch maar doorrijden. Het regent nu al iets minder hard. Dus we kunnen weer iets zien. Ik ben niet uit mijn fiets geweest maar in mijn fiets is het nu niet veel droger dan daarbuiten heb ik het idee. Na een paar kilometer zijn we op plek van bestemming, waar we droog uit kunnen stappen. Ik ben tot op mn onderbroek kletsnat geregend in een tijdsbestek van 10 minuten. Wat een record is voor als je in een velomobiel zit denk ik ;-). 

Bij Marco kunnen we gelukkig wel droog uitstappen

Onze gastheer


We logeren dit weekend bij Marco. Een goede vriend van ons en trotse eigenaar van een Quattrovelo. Als we hebben kunnen genieten van een warme douche zorgt hij dat we heerlijk te eten krijgen. Na zo'n rit krijg je ook wel honger. Daarna nog even zitten praten, maar de oogjes vallen al gauw dicht, dus op tijd naar bed.

Onze gastheer uit Alphen ad Rijn

Lunchen bij Maaike


De volgende ochtend zijn we al vroeg uit de veren om wat dingetjes aan mijn fiets na te kijken en daarna staat er op de planning dat we richting Maaike in Leiden rijden. Hier gaan we verzamelen voor een toertochtje. Marco is ook meegekomen en ik heb ook André uitgenodigd om mee te gaan. Als we allemaal in Leiden zijn krijgen we door Maaike een heerlijke lunch aangeboden. Ze heeft soep gemaakt en er is brood met keuze uit verschillende soorten beleg. Echt top! 

Onderweg naar Maaike, de koeien gaan met pijn en moeite voor ons aan de kant

Een rondje Wassenaar


Na lang beraad wordt besloten dat we een duinenrondje gaan rijden. Maaike gaat voorop, op de open ligger, die weet wel een mooie route. Dus wij er met z'n allen achteraan. In Leiden valt het nog niet mee om met een groep velomobielen zo'n open ligger bij te houden. En Maaike heeft er aardig de gang in. Maar als we buiten de stad zijn gaat het heerlijk.

Maaike de voorrijdster van onze toertocht

We maken nog even een lusje om de zee te kunnen zien en rijden dan naar een terrasje dat bij André bekend is.

Maaike had geen handdoek bij, anders had ze nog wel even willen zwemmen





Daar worden we getrakteerd door André. Na een tijdje te hebben aangezien hoe er steeds kinderen als magneten naar onze fietsen toegetrokken worden en blijkbaar geen verantwoordelijke ouders hebben, gaan we weer op pad.

Ze trekken wel erg veel aandacht...
Even goed inzoomen dan kan je de koppen op het doorzichtige bord lezen ;-)

Nu rijden we richting Zoetermeer.  Daar buigt André af richting Rotterdam en rijden wij met zn vieren door naar Alphen aan den Rijn. Het weer was vandaag nog redelijk, de meeste regen is toch gevallen toen we aan het lunchen waren bij Maaike. En uiteindelijk kwam zelfs de zon er nog bij kijken!

André
Het weer begint al op te klaren
Een mooie route door Maaike uitgezocht
We komen nog langs een molen waar ik 1,5 jaar geleden moest stempelen tijdens een 200 km brevet vanuit Bunnik


Marco loodst ons het laatste stukje door Alphen


Lego en 3... uhm volwassenen?


Na een douche duikt Marco met wat hulp van Maaike weer de keuken in en verschijnt er weer een prima maaltijd op tafel. Als we 's avonds even op de bank gezeten hebben, gaan we boven nog even de bedden opmaken. Zodat iedereen zijn eigen slaapplekje heeft. En op de kamer waar Ed en ik slapen staat een bak met lego. uiteindelijk wordt het een soort van lego bouwproject door Maaike, Ed en Marco. Waarbij Ed de bouwer is, Marco weet welke soorten legostukjes er zijn, en Maaike zoekt de juiste kleuren en stukjes in de legobak. Het resultaat is een Quattrovelo in Legouitvoering.

Lekker met de lego spelen
Het resultaat

Nog wat sleutelen aan fietsen


De volgende dag staat er nog wat gesleutel aan Kanjer op de planning. Even kijken hoe het freewheel en de achteras eraan toe zijn en ook de lagers in de achterbrug. Ik heb namelijk regelmatig dat ik gekraak hoor vanuit het achterste deel van mijn fiets. Er zitten wel weer nieuwe vreetsporen op de achteras. En het freewheel draait minder goed dan het eigenlijk al afgeschreven freewheel van Marco's oude fiets. Dus dat freewheel gaat er dan maar in en we bestellen een nieuwe achteras met freewheel bij Velomobiel.nl die kan dan ingebouwd worden volgende week zondag na het herfsttreffen. De lagers van de achterbrug zijn nog prima in orde volgens Marco. Ook worden gelijk de O-ringen vervangen zowel bij mijn fiets als bij die van Ed.

Zou het helpen?
Ed en Marco bezig met het geleidewieltje

Etappe Alpen aan den Rijn - Maassluis


's Middags rijden we rond half 3 weg richting Maassluis. Het eerste stukje rijden we nog samen met Maaike. Halverwege krijgt Ed zoveel last van zijn voeten dat hij toch nog even uit de fiets moet. Het waait hard, maar ondanks dat zijn we toch redelijk snel in Maassluis. We overnachten bij de moeder van Ed. 's Avonds eten we chinees en we gaan bijtijds slapen. 

Veel wind onderweg naar Maassluis


Ed ruikt de stal

Rustdag!


Wat nou echt het fijnste is van vakantie, een heerlijke dag zonder planning. Uitgezonderd van dat we boodschappen moeten doen. Maar dat is een kleine moeite. Na het boodschappen doen besluiten we om gelijk erachteraan een wandelingetje te maken, daar is het namelijk heerlijk weer voor, al staat er wel een straffe wind, maar dat heb je al gauw in Maassluis.

Wat foto's die ik tijdens de wandeling gemaakt heb



We lopen een stukje langs het water met aan de overkant Rozenburg in zicht. En een eindje verderop gaan we even op een bankje op de dijk zitten. Na een poosje wordt de lucht aan westkant wel erg donker, en lopen we vlug weer terug.

aan de ene kant de donkere wolken en aan de andere kant mooi weer
Ed in Maassluis ;-)



We zijn op tijd binnen. Wel zo fijn, want ik had geen regenjasje bij me. Voor het avondeten kook ik pasta met tomatensaus en verse groenten.  's Avonds maken we nog een avondwandeling, en we gaan wederom vroeg slapen. Morgen hebben we onze energie wel nodig.

Retourtje Rotterdam


Vandaag gaan we naar Rotterdam. Op de heenweg is het mooi weer.



We zijn er veel te vroeg. En lopen nog wat rond.


Logisch om hier je fiets neer te zetten ja....

Ik ben best trots dat Ed zich zo goed houdt, ondanks zijn zenuwen. Binnen moeten we alsnog een half uur langer wachten, maar uiteindelijk is iedereen heel positief over Ed. Hij mag over een jaar nog eens terugkomen, en als alles goed verloopt heeft ie grote kans dat ie weer een stap verder kan. Als we weer buiten staan, rijden we in onze gewone kleding naar een vriend van mij die in Rotterdam woont. Bij Jan komen we even bij zinnen met een heerlijke kop thee en kleden we ons weer om in fietskleding. Daarna rijden we via de Beneluxtunnel terug naar Maassluis.

Ook op de terugweg weer mooi weer
De beneluxtunnel als toetje :-D

Een zware dag


Als we terug in Maassluis zijn is het Ed toch even allemaal te veel. Zijn telefoon doet het ook niet (opstartproblemen), en het enige dat hem op de been houdt is dat ik aangeef dat ik zo wat moet gaan eten. Nadat we allebei gedoucht zijn gaan we eten bij de snackbar om de hoek die patat met groentekroketten heeft. Als we weer terug zijn geeft Ed al snel aan dat hij wil gaan slapen. En ook ik val al snel in slaap na zo'n beladen dag. 

De terugreis


Aangezien Ed bij de telefoonwinkel langs wil vandaag, moeten we op tijd vertrekken. Rond 9 uur zitten we dan ook in de fiets om van Maassluis naar Nijmegen te rijden. Echt warm is het niet vandaag, maar gelukkig hebben we grotendeels wel de wind mee. Net na Gorinchem geeft Ed aan dat hij het koud heeft en graag een restaurantje of iets dergelijks opzoekt. Er zit niets direct langs de route en Ed wil ook niet echt van de route af om wat te gaan zoeken, dus pas bij Rossum vinden we een plekje waar we even kunnen opwarmen. Hierna in een keer door naar Nijmegen.



Niet veel foto's gemaakt maar dit was het weerbeeld ongeveer de hele dag

Nog even shoppen


Thuis aangekomen, snel onder de warme douche en te voet naar het winkelcentrum. Daar ga ik boodschappen doen en gaat Ed bij zijn telefoonaanbieder een nieuwe telefoon halen. Weer thuis bak ik aardappels met boontjes en een maiswortelburger terwijl Ed nog even met zijn nieuwe telefoon aan het stoeien is. Nadat ik een was gedraaid heb en alles klaar is ben ik ook wel aardig op. Zo'n vakantie is toch wel vermoeiend. Ach ja, dat heb ik er wel voor over. Donderdag (morgen) nog een hele rustdag voordat we naar het herfsttreffen gaan. 

2 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Dank je. Het heeft even geduurd voor ik het af had ook. Vandaar dat ik het er pas na het Herfsttreffen gepost heb. Niet helemaal chronologisch dus.

      Verwijderen