zaterdag 31 december 2016

Oliebollentocht 2016


Op naar de start


Vanochtend om half 8 opgestaan om de laatste voorbereidingen te doen voor de oliebollentocht en om half 9 zaten André en ik aan een heerlijk ontbijt. 

Ontbijt bij Vrienden op de Fiets 

Rond kwart voor 10 komen we aan bij de start en hier is het al een drukte van jewelste. Een foto impressie.

Klaas Piet en Chris uit het hoge noorden

Marc van LOL


Kanjer en Tornado groeten elkaar

Auto's worden tot op zekere hoogte getollereerd tussen de velomobielen


Sommige velonauten hebben een mascotte achterop

Nog een paar Quattro Velo's

Hans Battenberg uit Groningen is ook naar Dronten komen fietsen




Sommige velonauten nemen maar 1 dag om op en neer te rijden, dit is Kees die komt uit Gouda retour op 1 dag


Johan van de NIJL met 1 voet in het gips fietst ook mee

Vertrekken


En dan wordt er omgeroepen dat we moeten gaan vertrekken. Uiteraard ontaard dit in een file aan velomobielen. Hier heb ik een filmpje van gemaakt. Ik moet zeggen dat ik redelijk onder de indruk was van zo'n lange stoet aan velomobielen.




Ook ik ben onderweg

Kees komt ook nog even kletsen

File, we moeten van 3 breed naar een sliert achter elkaar het fietspad op.



Plaspauze 6 km voor de stop bij Flevonice

Pauze bij Flevonice


 Aankomst bij Flevonice verloopt ook gesmeerd.



Reinier's fiets gespot 



Binnen kom ik vele bekenden tegen waaronder Pieter Jan Zijlstra. Hij vertelt stralend aan mij dat het fietsen NOG leuker is geworden sinds dat hij zijn DF heeft. Hij acht het zelfs haalbaar om 3x per week naar zijn werk te fietsen wat een woon werk afstand van enkele reis 75 km is!

Pieter Jan Zijlstra

Reinier vertelt dat hij een slechte dag heeft. Eerst vergeet hij zijn fietsschoenen waardoor hij op gimpen meerijdt. En daarna komt hij ook nog eens te laat bij de start waardoor hij besluit om maar meteen naar de pauzeplek door te rijden en daar veel te vroeg aankomt.

De noordelijke delegatie aan de andere kant van de bank 

Ook kom ik Hans Battenberg tegen, leuk hem weer eens te spreken. Ik heb een tijd geleden samen met hem en Marco een rondje Groningen gefietst en dat was zeer geslaagd.

Hans Battenberg 

Verder zijn er vele rijders die Strava hebben en mij volgen die mij aanspreken. Leuk om ook al deze mensen eens in het echt te ontmoeten, al vraag ik mij af of ik alle gezichten nog kan herinneren na zo'n dag.








Na de pauze kom ik buiten en zie ik zo veel velomobielen dat ik er maar een filmpje van gemaakt heb.



De terugweg naar Dronten


Op de terugweg rijdt Ymte samen met zijn zoontje even naast mij. Hij heeft met zijn gezin en nog wat andere hulptroepen deze tocht georganiseerd. En dat heeft hij goed gedaan!

De organisator Ymte

Na een paar kilometer komt Jaap Rauw naast mij rijden. Deze velomobiel rijder ken ik al sinds dat hij uit het Ei uhm, in de velomobiel is gekropen. Ik kwam hem namelijk tegen op zijn allereerste rit huiswaarts. We rijden een heel stuk gezellig babbelend vooraan een stoet met velomobielen.

Jaap Rauw

Ook Johan en Mieke van de NIJL zijn weer van de partij. En er blijken ook meerdere velomobielrijders geinteresseerd te zijn om eens mee te rijden met ons. 



Lekker aan de oliebollen

Vanochtend heb ik al mijn risse demper afgegeven aan Wim Schermer die ook weer van de partij is.

Gezelligheidsclubje buiten, met oa Marjolein en Rob, Kees van de Wetering en Wim Schermer


Victor Rinia, ook een van de meerijders tijdens de heenweg

De groep richting Rotterdam vertrekt 's avonds


Evenals de LOL Groep

En de Groep noordelingen

Paul van Roekel heeft ook weer een mooi stukje geschreven over de oliebollentocht, waar hij nu alle tijd voor heeft sinds hij met pensioen is.




Nico Salfischbezgez.... 

Ook wim heeft een leuk stukje over deze tocht geschreven.

Wim, met de meer fietsen dan inschrijfnamen...
Nadat iedereen die 's avonds nog huiswaarts ging vertrokken is, blijven André en ik nog gezellig nakletsen met de velomobilisten die nog een nacht doorbrengen in Dronten. En zo kom ik oa Bart Poot tegen. Die ik al sinds het begin in de gaten houd op de rijderslijst van Velomobiel.nl. Aangezien hij zijn velomobiel een maand later dan mij heeft aangeschaft en ook een veelrijder is, we staan allebei in de top 10 van gemiddelde kilometers per maand met een Strada.

Bart Poot
Ook is het leuk om weer met Peter Coppens te praten. Hij vertelt een verhaal over dat hij een boete heeft gehad voor te snel rijden in België met een velomobiel. Dat zou mij niet zo snel overkomen!

Peter Coppens

Aangezien we morgen weer vroeg uit de veren willen. Gaan we op tijd richting ons vrienden op de fiets adres. Uiteraard wel met een zak oliebollen voor onze gastvrouw!  Ow ja, uiteraard had ik nog een lekke band vandaag. Het begint traditie te worden deze week. Elke dag 1 lekke band.


6 opmerkingen: